با ارزش‌ترین دارایی‌های جهان براساس ارزش بازار؛

 عملکرد مالی مایکروسافت در سال 2023 چگونه بود؟

مایکروسافت، که فعالیت اصلی آن در زمینهٔ طراحی، توسعه، ساخت، صدور مجوز، پشتیبانی و ارائهٔ خدمات نرم‌افزاری برای ابزارهای رایانه‌ای است در سال ۱۹۷۵ تاسیس شد و در واقع یک توسعه‌دهنده و مجوزدهنده جهانی در حوزه نرم‌افزار، دستگاه‌ها و خدمات است.

مایکروسافت کار خود را نخست توسط دو دوست دوران کودکی به نام‌های بیل گیتس و پُل آلن با ساخت و فروش مفسر زبان برنامه‌نویسی بیسیک برای آلتایر شروع کرد.

این شرکت به دلیل عرضه نرم‌افزار ویندوز و آفیس و همچنین سخت‌افزار سرگرمی ایکس‌باکس به خوبی معرف حضور همه است، شرکتی که سهم فزاینده‌ای از سود و درآمد خود را از خدمات رایانش ابری به دست می‌آورد.

جالب است بدانید که، ارزش بازار این شرکت ۲.۸۱ تریلیون دلار ارزیابی شده است و درآمد این شرکت بیش از ۲۱۸ میلیارد دلار و درآمد خالص آن ۷۷ میلیارد دلار می رسد.

با توجه به این موضوع و براساس داده های موجود، ارزش مایکروسافت در سال ۲۰۱۹ از مرز ۱ تریلیون دلار گذشت تا در کنار شرکت‌های آمازون و اپل تنها شرکت‌هایی باشند که ارزششان از ۱ تریلیون گذشته‌است.

این کورپوریشن در سال ۲۰۲۲ شرکت اکتیویژن بلیزارد را با قیمت ۶۸٫۷ میلیارد دلار خریداری کرد که در نهایت، این خرید در سال ۲۰۲۳ تائید شد.

مایکروسافت در سال مالی ۲۰۱۰ بیش از ۶۲ میلیارد دلار درآمد فروش، بیش از ۱۰ میلیارد دلار سود خالص و ۸۹٬۰۰۰ کارمند در کشورهای مختلف جهان داشت.

البته براساس گزارش مالی منتشر شده از سوی این شرکت در دوره سه ماهه منتهی به ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱. درآمد خالص آن با ۲۱.۴ درصد افزایش به ۱۸.۸ میلیارد دلار رسیده است.

مایکروسافت در آوریل ۲۰۱۴ میلادی شرکت فنلاندی تولید تلفن همراه نوکیا را به قیمت هفت و نیم میلیارد دلار آمریکا برای ده سال خرید. بدین ترتیب تولید گوشی‌های تلفن همراه توسط شرکت نوکیا برای ده سال به مایکروسافت واگذار شد.

مایکروسافت همواره هدف نقدهای مختلفی از جمله انحصارطلبی بوده، که موجب تشکیل دادگاه‌های قضایی بسیاری علیه آن، به علت تجاوز از قوانین انحصار، در وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا و کمیسیون اروپا شده‌است.

 

گزارش مالی مایکروسافت در فصل چهارم 2023

 بخش Personal Computing که شامل خانواده محصولات سرفیس و همچنین ویندوز، ایکس‌باکس و بینگ می‌شود، درآمدی معادل 13.9 میلیارد دلار برای سه‌ماهه چهارم کسب کرده است که کاهش 4 درصدی یا 556 میلیون دلاری را نسبت‌به مدل مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. درحالی‌که Bing و Xbox هر دو شاهد افزایش درآمد بوده‌اند، Windows و Surface Devices هر دو افت شدیدی را تجربه کرده‌اند. به‌گفته‌ی مایکروسافت، درآمد بخش ویندوز 12 درصد کاهش یافته، درحالی‌که محصولات سرفیس تا 20 درصد یا 339 میلیون دلار افت درآمد را شاهد بوده است.

 علی‌رغم کاهش درآمد این دو دسته، به‌طورکلی عملکرد مایکروسافت در این دوره مناسب بوده است. محصولات تجاری ویندوز و خدمات ابری با رشد 2 درصدی درآمد مواجه شده‌اند. تبلیغات بخش جستجو و اخبار، ازجمله بینگ نیز شاهد افزایش 8 درصدی درآمد بوده است. همچنین درآمد هوش مصنوعی نیز تقویت شده و به این شرکت اجازه داده است تا با وجود کاهش درآمد ویندوز و دستگاه‌ها، باز هم در عملکرد این دوره خود بدرخشد.

 گزارش مالی مایکروسافت در فصل چهارم 2023

مایکروسافت گزارشی از درآمد مالی فصل چهارم و پایانی 2023 خود را منتشر کرده است که نشان می‌دهد درآمد این شرکت برای دوره منتهی‌به ماه ژوئن 8 درصد افزایش یافته است.

براین اساس، درآمد مایکروسافت در این سه‌ماهه 56.2 و سود خالص این شرکت نیز 20.1 میلیارد دلار برآورد می‌شود و طبق انتظارات ، درآمد ویندوز و دستگاه‌ها در این سه‌ماهه دوباره به‌شدت آسیب دیده، اما وضعیت برای ایکس‌باکس تا حدودی بهتر است. همچنین کسب‌وکارهای ابری، اداری و سرور مایکروسافت همچنان به جبران بازار ضعیف‌تر رایانه‌های شخصی ادامه می‌دهند.

در این دوره، درآمد بخش سرگرمی نسبت‌به سال گذشته 1 درصد یا 36 میلیون دلار افزایش یافته است. همچنین درآمد محتوا و خدمات ایکس‌باکس 5 درصد افزایش یافته که ناشی از رشد محتوای شخص ثالث و Xbox Game Pass است. این بخش‌ها، کاهش درآمد سخت‌افزار ایکس‌باکس شامل کنسول‌های بازی را جبران کرده که 13 درصد کاهش یافته است.

بااین‌حال، به‌طورکلی بخش گیمینگ و سرگرمی در دوره سه‌ماهه سوم سال مالی 23، درآمد بازی‌های ایکس‌باکس نسبت‌به سال گذشته 4 درصد کاهش یافته بود، درحالی‌که درآمد سخت‌افزار ایکس‌باکس نیز شاهد افت 30 درصدی بوده است. 

البته باید به این نکته توجه داشت که، کاهش شدید درآمد برای محصولات Windows OEM و Surface همچنان دامن‌گیر مایکروسافت است.

پرفروش‌ترین محصولات مایکروسافت

پرفروش‌ترین محصولات مایکروسافت، سیستم‌عامل مایکروسافت ویندوز و نرم‌افزار مایکروسافت آفیس است و شعار اصلی شرکت «یک رایانه روی هر میز، در هر خانه» است و باید توجه داشته باشید که این دو محصول با سهمی حدود ۹۰٪ در سال ۲۰۰۳ برای مایکروسافت آفیس و در سال ۲۰۰۶ برای ویندوز جایگاه مهمی در بازار فروش محصولات رایانه‌های شخصی و رایانه‌های رومیزی پیدا کردند.

 

بیشتر بخوانید:

 

 

 

 

 

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود